Bevorder de levensduur van je hardloopschoenen met deze tips!

Deze onderhoud tips bevorderen de levensduur van je hardloopschoenen!


Gebruik je hardloopschoen niet als allround sportschoen

Hardloopschoenen zijn gemaakt om te lopen. Klinkt logisch toch? Maar – daar is de ‘maar’ – dus niet om te tennissen, padellen of dergelijke. Vertonen jouw loopschoenen slijtage op abnormale plaatsen? Dan is het waarschijnlijk door de sleep- en zijwaartse bewegingen die tijdens deze allround sporten onvermijdelijk zijn.


Maak het onderscheid in trail en weg

Maak ook onderscheid tussen trailschoenen en loopschoenen voor de weg. Loopschoenen beschikken niet over de grip en de technische details om moeiteloos over rotsachtige, onstabiele, modderige stroken te lopen. De noppen onderaan je trailschoenen gaan dan weer razendsnel slijten bij veelvoudig gebruik op de verharde weg. Laat elke schoen dus in zijn eigen sterkte. Des te langer gaan ze mee.


Houd je hardloopschoenen schoon

Klinkt logisch, maar blijkt toch nog een hele klus. Net zoals je koersfiets is het belangrijk dat je je hardloopschoenen ook schoonhoudt. Alles wat je voor het onderhoud in principe nodig hebt is een goede borstel en koud water. Hiermee kun je het ergste vuil wel van je schoenen en zolen verwijderen. Om de diverse lijmlagen niet aan te tasten, zijn wasmachines en drogers uit den boze.


Bewaar je hardloopschoenen op een droge plaats

Wanneer je hardloopschoenen bewaard in een koele vochtige ruimte, wordt de levensduur van je dempende zolen aanzienlijk verkort. Het tegenovergestelde geldt ook: zet je natte schoenen nooit voor de kachel (en droge evenmin). Dat is niet bevorderlijk voor de aanwezige lijmsoorten. Wil je je natte schoenen drogen? Doe het dan gewoon op de ouderwetse manier: volproppen met krantenpapier en wachten tot het vocht is opgenomen. Het liefste meteen na thuiskomst. Tip: soms kun je de inlegzolen eruit halen, hierdoor drogen je schoenen nog sneller.


Geef je hardloopschoenen rust

Je verlengt de demping als je je schoenen na de training voldoende rust geeft. Het rubber heeft net als jouw spieren de tijd nodig om te herstellen (minimum een dag) en dat gaat nog beter als je van twee of meer paar schoenen gebruikmaakt. Dat is niet alleen voor je lichaam goed, maar dus ook voor je hardloopschoenen. Vanaf 3 loopsessies per week is het sterk aangeraden om een 2e paar loopschoenen te roteren. Zie blog: Wanneer is het nuttig om 2 paar loopschoenen af te wisselen?


Maak je veters los

Ben jij zo’n loper die zijn ene schoen heel behendig gebruikt om zijn andere schoen van zijn hiel af te trekken? We snappen hoe handig dat is, maar helaas toch niet zo'n goed idee. Maak je veters altijd los voordat je de schoenen uittrekt. Zo voorkom je dat de hielkap vervormt of verslapt. 


Laat ze niet onaangeroerd in de kast liggen

 Verder is de levensduur van je schoenen vooral afhankelijk van de vitaliteit van de tussenzolen en de daarin verpakte dempingsmaterialen. De kwaliteit daarvan neemt, naarmate je loopt, steeds verder af. Zelfs als je ze niet gebruikt, en ze drie jaar onaangeroerd in de kast blijven liggen, kun je ze afschrijven.


in Blog
Aanmelden om een reactie achter te laten
Met of zonder Gore-Tex (GTX) schoenen door de regen?